«

»

Σημαντικό: Λέμε «ΟΧΙ» στις χειμωνιάτικες ιώσεις

Μπορεί να πλησιάζει η πιο όμορφη και πιο γιορτινή εποχή του χρόνου, όμως κάπου εκεί έξω παραμονεύουν και εκείνες οι ενοχλητικές ιώσεις που μας κρατούν μακρυά από όλα όσα έχουμε ή θέλουμε να κάνουμε φέτος τις γιορτές. Οι περισσότεροι νομίζουμε ότι αρρωσταίνουμε από το κρύο. Το μόνο, όμως, που μπορούμε να πάθουμε αν εκτεθούμε σε έντονο ψύχος χωρίς να υπάρχουν ιοί στο περιβάλλον είναι κρυοπαγήματα και όχι λοίμωξη. Συγκεκριμένα, με την πτώση της θερμοκρασίας ελαττώνεται η άμυνα του οργανισμού. Πρόκειται για ένα βιολογικό φαινόμενο που ονομάζεται ελάττωση της ανοσίας. Έτσι, ο οργανισμός γίνεται ευάλωτος στους ιούς που υπάρχουν γύρω του.

Δεν είναι λίγες ,άλλωστε, οι φορές που οι συναντήσεις μας γίνονται σε κλειστούς χώρους με πολύ κόσμο. Κλίμα άκρως ευνοϊκό για να την “αρπάξουμε”, όπως λέμε! Και όσο σκεφτόμαστε αντιπυρετικά, σιρόπια, πυρετούς και όλα εκείνα τα συμπτώματα που μόνο συμπαθητικά δε τα λες αρχίζουμε να νιώθουμε ρίγος!

Ας πάρουμε λοιπόν τα μέτρα μας αρχικά σ ένα γενικό πλαίσιο και στην πορεία ας σταθούμε λίγο παραπάνω στην διατροφή μας αυτή την περίοδο. Αν βάλουμε στο μυαλό μας κάποιους βασικούς κανόνες, προσπαθώντας να τους τηρούμε κάθε φορά τότε θέτουμε την άμυνά μας απέναντι σε κοινά κρυολογήματα και ιούς.

1)Φοράμε κάλτσες δεν αφήνουμε ποτέ τα πόδια μας γυμνά.

2)Αποφεύγουμε να ερχόμαστε σε στενή επαφή με άλλα άτομα και πόσο μάλλον με άτομα που είναι ήδη άρρωστα

3)Πλένουμε συχνά τα χέρια μας και φροντίζουμε να καθαρίζουμε τους χώρους του σπιτιού που μαζεύουν τα περισσότερα μικρόβια.

4)Αλλάζουμε συχνά τις πετσέτες των χεριών διότι συγκεντρώνουν πολλά μικρόβια τα οποία μπορούν εύκολα να περάσουν από το ένα άτομο στο άλλο.

5)Κοιμόμαστε αρκετά για να ενισχύσουμε το ανοσοποιητικό μας. Λιγότερος ύπνος σημαίνει ευάλωτο ανοσοποιητικό.

6)Eνα καλό πολυβιταμινούχο σκεύασμα .Σημαντικός αρωγός στην προσπάθειά μας οι βιταμίνες μας.

7)Τελευταίο και σημαντικότερο, μένουμε δραστήριοι και τρώμε αρκετά φρούτα και λαχανικά! Μην νομίζουμε ότι λόγω κρύου είναι καλό να αφήσουμε τη γυμναστική μας και να ακολουθήσουμε την καθιστική ζωή. Θα είναι μέγα σφάλμα μας. Και μην λησμονούμε τις ιδιότητες των φρούτων και των λαχανικών. Είναι εργοστάσια υγιεινής διατροφής.

Επειδή όμως “Το προλαμβάνειν είναι καλύτερο του θεραπεύειν”, πρέπει να βοηθήσουμε τον οργανισμό μας να προστατευτεί δίνοντάς του τα σωστά εφόδια.

Κοτόσουπα. Η κλασική συνταγή της μαμάς για την αντιμετώπιση των πρώτων συμπτωμάτων του κρυολογήματος είναι και η πιο σοφή. Όχι μόνο επειδή παρέχει στον οργανισμό τα απαραίτητα υγρά για να καταπολεμήσει τους ιούς, αλλά και γιατί μειώνει τη φλεγμονή που προκαλεί τα συμπτώματα. Η ευεργετική της δράση οφείλεται στο συνδυασμό των λαχανικών και του κοτόπουλου.

Εσπεριδοειδή. Η βιταμίνη C που υπάρχει σε αφθονία στα εσπεριδοειδή, είναι ένα αντιοξειδωτικό που μπορεί να μειώσει τα συμπτώματα του κρυολογήματος κατά 23%, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελετών. Ανασκόπηση 21 μελετών διαπίστωσε ότι 1-8 γραμμάρια βιταμίνης μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματικά. Θα τη βρείτε σε όλα τα εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, λεμόνια κλπ.), τις κόκκινες πιπεριές, το μπρόκολο, τις γλυκοπατάτες και τις ντομάτες δεν είναι άλλα από τις κατάλληλες και πιο θρεπτικές τροφές γι αυτή την περίοδο.

Σκόρδο, κρεμμύδια, πράσο. Περιέχουν συστατικά με αντισηπτικές ιδιότητες και ενώσεις που ενισχύουν το ανοσοποιητικό. Μελέτη με εθελοντές που χωρίστηκαν σε ομάδες που οι μισοί έλαβαν εικονικό φάρμακο και οι άλλοι μισοί συμπλήρωμα σκόρδου, έδειξε ότι οι πρώτοι είχαν σχεδόν τριπλάσιο αριθμό κρυολογημάτων. Επίσης το σκόρδο βοηθά να ανοίξουν τα κλειστά ιγμόρεια.

Τζίντζερ. Το τζίντερ περιέχει χημικές ουσίες που καταπολεμούν τους ρινοϊούς, την πιο κοινή οικογένεια ιών που προκαλούν κρυολόγημα, αλλά και ουσίες που καταστέλλουν τον βήχα. Είναι επίσης ένα φυσικό αντιπυρετικό και ένα ήπιο ηρεμιστικό, που σας βοηθά να ξεκουραστείτε όταν είστε άρρωστοι.

Μέλι. Οι αντιοξειδωτικές και αντιμικροβιακές ιδιότητες του μελιού βοηθούν στην καταπολέμηση των λοιμώξεων από ιούς, βακτήρια και μύκητες.

Κόκκινο κρασί. Η ρεσβερατρόλη και οι πολυφαινόλες του κόκκινου κρασιού αποτρέπουν τον πολλαπλασιασμό των στελεχών του ιού στον οργανισμό.

Μανιτάρια. Τα μανιτάρια αυξάνουν την παραγωγή των κυτοκινών, που βοηθούν στην καταπολέμηση των μολύνσεων και περιέχουν πολυσακχαρίτες, μια άλλη κατηγορία ενώσεων που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα.

Και φυσικά καταναλώνουμε άφθονη ποσότητα νερού για να μειώσουμε τον κίνδυνο πρόκλησης αφυδάτωσης, ειδικότερα σε εμπύρετη κατάσταση όπου η απώλεια υγρών από το σώμα μας είναι αυξημένη. Το νερό αποτελεί ένα ζωτικό συστατικό, επειδή είναι βασικό δομικό συστατικό όλων των κυττάρων του οργανισμού. Φαίνεται, όμως, ότι η επαρκής πρόσληψή του βελτιώνει σημαντικά και την εν γένει αμυντική λειτουργία του οργανισμού μας, καθώς διατηρεί την ισορροπία υγρών και ηλεκτρολυτών, ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος και βοηθά να αποβάλλουμε τις άχρηστες ουσίες που μεταβολίζονται στο σώμα μας.
–Αυτό το γνώριζες?
-Το 2005, στο κολέγιο «Eccles» στη Βρετανία, παρατήρησαν ότι οι περισσότεροι φοιτητές ανέπτυσσαν κρυολογήματα όταν τα πόδια τους πάγωναν. Το πάγωμα οποιουδήποτε σημείου του σώματός μας προκαλεί ανακλαστική μείωση της αιματικής κυκλοφορίας στο ρινικό επιθήλιο (ένα σημείο μεγάλης θερμικής απώλειας), γεγονός που ίσως μειώνει την άμυνά μας απέναντι σε ιούς. -Τα παιδιά μεταδίδουν ιούς πιο εύκολα από τους μεγάλους, επειδή σκουπίζουν τη μύτη με τα χέρια τους, τα οποία δεν πλένουν συχνά, κι επειδή έχουν περισσότερη σωματική επαφή με φίλους, γονείς κλπ.
-Η προστασία που παρέχει το εμβόλιο κατά της γρίπης αγγίζει το 70%.

Ιωάννα Βασιλακοπούλου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Επιστημονική Υπεύθυνη ΛΟΓΩ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ, Πάτρα
Ιδρυτικό Μέλος Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
Μίλησε μαζί μου στο www.gaiasdiet.gr